Kulturmødets symposium 2021

inspirationskatalog

Kulturmødet og Dansk Industri samlede i september 80 markante aktører til et 2- dages symposium på Mors.

Det gjorde vi, fordi vi tror på, at kunsten og kulturen har en afgørende rolle i den fremtid, vi går i møde – og fordi vi insisterer på, at samtalen på tværs af brancher og fagligheder er vigtig for et stærkt kunst- og kulturliv. Sammen stillede vi spørgsmålet ”Hvor skal vi hen de næste fem år”.

Vi præsenterer nu det digitale inspirationskatalog, som indeholder de mest essentielle pointer, refleksioner og anbefalinger fra Kulturmødets symposium. Nedenfor kan du klikke dig videre til tre temasider. Du kan lytte til oplæg, læse inspirationskataloget, og høre deltagernes tanker om de temaer, der blev diskuteret.

Med input fra forskere, kunstnere, kulturaktører, kreative iværksættere og erhvervsfolk er det ambitionen, at inspirations-kataloget kan inspirere til handling. Inspirationskataloget er ikke en facitliste, men en samling af de store potentialer, der kan forløses, når vi tænker ambitiøst. Nogle anbefalinger kræver politiske intiativer på nationalt niveau, mens andre kan skabe forandring her og nu.

Symposiets tre temaer trækker tråde tilbage til Kulturmødets vigtige diskussioner i august. Nu fortsætter vi samtalen.

03.jpg

 8 OPLÆG, 3 TEMAER, 80 STEMMER

4_1.jpg

KAN KULTUREN MERE END VI GIVER DEN LOV TIl?

Er det en del af kunstens og kulturens rolle at løfte centrale samfundsdagsordener som bæredygtighed, integration og sundhed, og i så fald – er kulturbranchen gode nok til at påtage sig et socialt ansvar, række ud til mangfoldige målgrupper, og bidrage til sammenhængskraften i Danmark?

2_2.jpg

DANNELSE I EN ÆNDRET MEDIEVIRKELGHED

Tech-giganterne har erobret scenen for offentlig opmærksomhed, og revolutionerer måden, vi søger viden, oplevelser og fællesskaber på. Hvordan kan kunsten være med til at sætte dagsordenen i en digital og teknologisk virkelighed?

KM_ Cristina Østerby_016.jpg

HVORDAN INDFRIER VI VORES POTENTIALE IGENNEM BRUG AF DATA

Diskussion om et Kulturens Analyseinstitut har fyldt meget i det danske kulturliv. Vi vender blikket mod kulturinstitutionerne selv og spørger, hvilken viden er der brug for, hvis data og analyser skal skabe publikums- og forretningsudvikling?